Een Functionaris Gegevensbescherming mag zich met allerlei zaken ‘bemoeien’, en het gebeurt nogal eens dat je als FG een goed idee torpedeert: “op deze manier mogen we deze gegevens niet verwerken” of “deze verwerking is niet verenigbaar met het oorspronkelijke verwerkingsdoel” zijn bij de directie of marketing managers meestal geen populaire uitspraken.
Behoor je tot de groep mensen die zich beperkt voelen in de uitwerking van creatieve ideeën en commerciële oplossingen, of voel je je verplicht om de AVG uit te voeren of een FG aan te stellen, lees dan onderstaande pluspunten van het hebben van een FG en het goed met privacy bezig zijn:
- Het hebben van een Functionaris Gegevensbescherming is een goede indicatie voor de buitenwereld dat privacy een belangrijk onderwerp is voor jouw organisatie, zeker als deze vrijwillig is aangesteld. Gebruik dit dan ook als Selling Point, en misschien is het zelfs een onderscheidend punt ten opzichte van je concurrenten; benut dit onderwerp dan ten volle in je marketing.
- Als de bescherming van privacy en informatie goed is geregeld, en er is een goede FG die hier op toe ziet, dan wéét je dat je je geen zorgen hoeft te maken over cybercrime; de zaak is wat dat betreft onder controle, en als er onverhoopt toch iets gebeurt, dan is dat ook onder controle. Procedures en organisatie brengen rust op dit gebied.
- Met een vakbekwame FG, die kritisch is en goed zijn werk doet, weet je als ondernemer dat je weinig tot geen risico hebt om in de problemen te raken op het gebied van privacy. Over de megaboete van € 20 miljoen (of 4% van de jaaromzet, als dat hoger is dan de twintig miljoen) hoef je dan niet wakker te liggen.
- De AVG is geen wet die alleen maar zegt: “dit mag niet en dat mag niet.” De AVG is er
- Voor de bescherming van de grondrechten en de fundamentele vrijheden van natuurlijke personen in verband met verwerkingsactiviteiten te harmoniseren
- EN het vrije verkeer van persoonsgegevens binnen de (Europese) Unie te waarborgen. (Overweging 3 AVG)
Het recht op Privacy is nu grondrecht, en de AVG beschermt die. Maar tegelijkertijd erkent de AVG dat binnen een goed ondernemerschap verwerking van persoonsgegevens noodzakelijk is. De AVG stimuleert dan ook het zoeken naar manieren hoe je als onderneming:
- De privacy van personen eerbiedigt
- De verwerking van persoonsgegevens in goede banen leidt
Dit betekent, dat als je de spelregels leert, er nog steeds heel veel mogelijk is. Vecht dus niet tegen de regels, maar gebruik ze, onderzoek de grenzen samen met de FG, en schakel de FG in om het gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens te voeren als je de grenzen verder wil verkennen.